Jdi na obsah Jdi na menu

Recenze knih

Příspěvky

24. 10. 2018

Abdel-Samad: Islámský fašismus - recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Nadějný egyptský syn imáma a student Koránu Hamed Abdel-Samad se v pozdějším průběhu svého života stal odpadlíkem od víry svých otců. Byla nad ním za jeho knihy vyslovena fatva a nyní musí žít pod policejní ochranou. Dozajista ví o islámu dost na to, aby si zájemce o poznání tohoto náboženského a politického a právního systému, jeho knihy měl koupit. V této stati se podíváme na jeho knihu "Islámský fašismus: Analýza".

Celý příspěvek

3. 10. 2018

Prolomení hradeb: recenze a pár zamyšlení

/ Rubrika: Recenze knih

Kniha "Prolomení hradeb" od sociologa Petra Hampla vyšla v nezvykle vysokém nákladu. Pravděpodobně půjde o jednu z nejlépe se prodávajících knih tohoto roku. A protože tato kniha pojednává o imigrační otázce, kterou se celkem často na tomto paleolibertariánském webu zabývám, je nezbytné se na tuto knihu aspoň v krátkosti podívat. V této recenzi tedy najdete zmíněnu hlavní pointu knihy a dále několik dalších zajímavostí, které mě v knize zaujaly. A pár mých poznatků. Nejde ovšem o vyčerpávající recenzi, protože v knize je poměrně dost informací a myšlenek. Tak tedy vzhůru!

Celý příspěvek

22. 5. 2018

Antialkorán - recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Kniha Antialkorán českého spisovatele Patrika Ouředníka usazeného již delší dobu ve Francii se stala bestsellerem a dostalo se ji i ocenění (Magnesia Litera). Kniha se zabývá problémem Islámu a imigrace v současné Evropě. Nejde o žádné islamobijské (autor se vymezuje proti tzv. Konvičkovcům) ani sluníčkářské dílo. Naopak snaží se vyvarovat černobílého vidění. Kniha je utlá a přečtete ji za dva večery, obsahuje však mnoho zajímavostí a postřehů.

Celý příspěvek

5. 11. 2017

Ve stínu Islámu recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Kniha "Ve stínu Islámu" (Vyšehrad, rok 2016) není politickým pojednáním. Jde o společné dílo několika religionistů, teologů, etnologů, arabistů a historiků, kteří se především zaměřují na popis náboženských skupin na Blízkém východě a na jejich historii a horkou současnost. Zmíněné náboženské skupiny představují různé křesťanské církve, menší islámské náboženské skupiny a dále jezídy a mandejce. Tuto knihu se pokusíme čtenáři alespoň částečně přiblížit. Můžeme však rovnou uvést, že náboženským menšinám se ve stínu islámu moc valně nežije, a že situace některých skupin je v současnosti dosti vážná. Fakta uvedená v knize mnohem více podporují představy tzv. antisluníčkářů než sluníčkářů.

Celý příspěvek

18. 9. 2017

Epstein R. A.: Právo, ekonomie a politika

/ Rubrika: Recenze knih

Kniha profesora R. A. Epsteina "Právo, ekonomie a politika" je již několikátou knihou na téma právo a ekonomie (Law and Economics), která se objevila v češtině. Tato kniha je složena ze šesti statí, z nichž jednu si nyní přiblížíme. Profesor Epstein je stoupencem klasického liberalismu, jeho výklad se opírá především o pečlivou logickou deduktivní metodu.

Celý příspěvek

23. 2. 2016

Návrat ze SSSR a Poopravení "Návratu ze SSSR" od Andrého Gida

/ Rubrika: Recenze knih

V roce 2015 vyšla v češtině kniha Návrat ze SSSR a Poopravení "Návratu ze SSSR" od francouzského spisovatele Andrého Gida. André Gide nebyl jen spisovatel, ale byl to zároveň i socialista. V roce 1936 podnikl podrobnou cestu po SSSR, jehož byl dle vlastních slov obdivovatel a milovník. SSSR pro něj znamenal více než druhou vlast, příklad a vzor. Gide se vrátil z této cesty poměrně dost zklamaný a napsal o SSSR dvě nelichotivá pojednání (ta tvoří zmíněnou knihu), která vyšla v roce 1936 (Návrat ze SSSR) a 1937 (mnohem kritičtější Poopravení "Návratu ze SSSR"). Cesta ho sice ze socialismu nevyléčila, což zřejmě plyne (?) z této citace: "A bylo by velmi važnou chybou obojí spojovat příliš těsně, takže by za to, co nám v SSSR vadí, mohl někdo vinit právě tu věc.". Ale z obdivu k SSSR ano. Pro zájemce o dějiny socialismu jde o důležitá díla, která přinášejí řadu zajímavých podrobností.

Celý příspěvek

11. 2. 2016

A Short History of Man od H. H. Hoppeho

/ Rubrika: Recenze knih

V roce 2015 vydal Ludwig von Mises institut z Alabamy další knihu ekonoma, filosofa a libertariána H. H. Hoppeho. V tomto příspěvku ji chci trochu přiblížit. Profesor Hoppe patří mezi nejradikálnější publikující libertariány současnoti. Většinou se věnuje ekonomii, historii a etice, ale tentokrát s ním zabrousíme i do oboru antropologie. Začneme v šeru dávných věků lovecko-sběračských skupin.

Celý příspěvek

6. 8. 2015

Nástin sociálního vývoje českých zemi 1781 -1914

/ Rubrika: Recenze knih

V roce 2010 se na pultech knihkupectví objevila kniha Nástin sociálního vývoje českých zemí 1781 - 1914 od renomovaných sociálních historiků Jany Machačové a Jiřího Matějčka. Je to již druhé doplněné a opravené vydání této knihy. První vydání se objevilo po desetileté práci autorů v roce 2002. Poměrně obsáhlá kniha (téměř 500 stran) se zabývá sociální historií českých zemí od dob reforem císaře Josefa II. až do začátku 1. světové války.

Celý příspěvek

19. 6. 2015

Omyly Stiglitzovy Jiné cesty k trhu

/ Rubrika: Recenze knih

Stiglitzova Jiná cesta k trhu patří k nejvlivnějším ekonomickým knihám současnosti (napsáno roku 2005). Zabývá se zejména rozvojovou pomocí, hospodářskými krizemi a kritikou mezinárodních ekonomických institucí (MMF, SB a WTO) a americké vlády. V závěrečných kapitolách se autor pokouší načrtnout vlastní vizi rozvojové pomoci a fungování mezinárodních ekonomických institucí.

Celý příspěvek

7. 12. 2014

Recenze: Misesova Hospodářská politika: Myšlenky pro dnešek a zítřek