Jdi na obsah Jdi na menu

Recenze knih

Příspěvky

Antialkorán - recenze

22. 5. 2018

| Rubrika: Recenze knih

Kniha Antialkorán českého spisovatele Patrika Ouředníka usazeného již delší dobu ve Francii se stala bestsellerem a dostalo se ji i ocenění (Magnesia Litera). Kniha se zabývá problémem Islámu a imigrace v současné Evropě. Nejde o žádné islamobijské (autor se vymezuje proti tzv. Konvičkovcům) ani sluníčkářské dílo. Naopak snaží se vyvarovat černobílého vidění. Kniha je utlá a přečtete ji za dva večery, obsahuje však mnoho zajímavostí a postřehů.

Ve stínu Islámu recenze

5. 11. 2017

| Rubrika: Recenze knih

Kniha "Ve stínu Islámu" (Vyšehrad, rok 2016) není politickým pojednáním. Jde o společné dílo několika religionistů, teologů, etnologů, arabistů a historiků, kteří se především zaměřují na popis náboženských skupin na Blízkém východě a na jejich historii a horkou současnost. Zmíněné náboženské skupiny představují různé křesťanské církve, menší islámské náboženské skupiny a dále jezídy a mandejce. Tuto knihu se pokusíme čtenáři alespoň částečně přiblížit. Můžeme však rovnou uvést, že náboženským menšinám se ve stínu islámu moc valně nežije, a že situace některých skupin je v současnosti dosti vážná. Fakta uvedená v knize mnohem více podporují představy tzv. antisluníčkářů než sluníčkářů.

Epstein R. A.: Právo, ekonomie a politika

18. 9. 2017

| Rubrika: Recenze knih

Kniha profesora R. A. Epsteina "Právo, ekonomie a politika" je již několikátou knihou na téma právo a ekonomie (Law and Economics), která se objevila v češtině. Tato kniha je složena ze šesti statí, z nichž jednu si nyní přiblížíme. Profesor Epstein je stoupencem klasického liberalismu, jeho výklad se opírá především o pečlivou logickou deduktivní metodu.

Návrat ze SSSR a Poopravení "Návratu ze SSSR" od Andrého Gida

23. 2. 2016

| Rubrika: Recenze knih

V roce 2015 vyšla v češtině kniha Návrat ze SSSR a Poopravení "Návratu ze SSSR" od francouzského spisovatele Andrého Gida. André Gide nebyl jen spisovatel, ale byl to zároveň i socialista. V roce 1936 podnikl podrobnou cestu po SSSR, jehož byl dle vlastních slov obdivovatel a milovník. SSSR pro něj znamenal více než druhou vlast, příklad a vzor. Gide se vrátil z této cesty poměrně dost zklamaný a napsal o SSSR dvě nelichotivá pojednání (ta tvoří zmíněnou knihu), která vyšla v roce 1936 (Návrat ze SSSR) a 1937 (mnohem kritičtější Poopravení "Návratu ze SSSR"). Cesta ho sice ze socialismu nevyléčila, což zřejmě plyne (?) z této citace: "A bylo by velmi važnou chybou obojí spojovat příliš těsně, takže by za to, co nám v SSSR vadí, mohl někdo vinit právě tu věc.". Ale z obdivu k SSSR ano. Pro zájemce o dějiny socialismu jde o důležitá díla, která přinášejí řadu zajímavých podrobností.

A Short History of Man od H. H. Hoppeho

11. 2. 2016

| Rubrika: Recenze knih

V roce 2015 vydal Ludwig von Mises institut z Alabamy další knihu ekonoma, filosofa a libertariána H. H. Hoppeho. V tomto příspěvku ji chci trochu přiblížit. Profesor Hoppe patří mezi nejradikálnější publikující libertariány současnoti. Většinou se věnuje ekonomii, historii a etice, ale tentokrát s ním zabrousíme i do oboru antropologie. Začneme v šeru dávných věků lovecko-sběračských skupin.

Nástin sociálního vývoje českých zemi 1781 -1914

6. 8. 2015

| Rubrika: Recenze knih

V roce 2010 se na pultech knihkupectví objevila kniha Nástin sociálního vývoje českých zemí 1781 - 1914 od renomovaných sociálních historiků Jany Machačové a Jiřího Matějčka. Je to již druhé doplněné a opravené vydání této knihy. První vydání se objevilo po desetileté práci autorů v roce 2002. Poměrně obsáhlá kniha (téměř 500 stran) se zabývá sociální historií českých zemí od dob reforem císaře Josefa II. až do začátku 1. světové války.

Omyly Stiglitzovy Jiné cesty k trhu

19. 6. 2015

| Rubrika: Recenze knih

Stiglitzova Jiná cesta k trhu patří k nejvlivnějším ekonomickým knihám současnosti (napsáno roku 2005). Zabývá se zejména rozvojovou pomocí, hospodářskými krizemi a kritikou mezinárodních ekonomických institucí (MMF, SB a WTO) a americké vlády. V závěrečných kapitolách se autor pokouší načrtnout vlastní vizi rozvojové pomoci a fungování mezinárodních ekonomických institucí.

Recenze: Misesova Hospodářská politika: Myšlenky pro dnešek a zítřek

7. 12. 2014

| Rubrika: Recenze knih

Recenze: Všežravý stát

6. 8. 2014

| Rubrika: Recenze knih

Před časem se na knižním trhu objevila kniha "Všežravý stát" od ekonoma a spisovatele Václava Rambouska. Kniha se zabývá zejména rozhodováním v podmínkách demokratického státu, volbami, přímou demokracií, zájmovými skupinami, regulacemi, ohrožením svobody jednotlivce atp. V této recenzi si knihu přiblížíme a podíváme se na důležité myšlenky v ní obsažené.

Historie české sociální práce v letech 1918-1948 (P. Kodymová)

4. 7. 2014

| Rubrika: Recenze knih

V roce 2013 vyšla kniha "Historie české sociální práce v letech 1918-1948" autorky Pavly Kodymové. Útlá kniha se primárně zabývá sociální prací, jejím vývojem a vývojem profese sociální pracovnice (tehdy šlo výhradně o ženy) v daném období. Dále vzděláváním sociálních pracovnic a teoriím a metodám sociální práce v Československu (Protektorátu Čechy a Morava) v uvedených letech. Protože však sociální práce se úzce váže k sociální péči, tak je logické, že se tato kniha hojně věnuje i tomuto tématu. A to nejen v době mezi lety 1918 až 1948, ale věnuje se i situaci sociální péče na sklonku habsburské monarchie. V tomto příspěvku se podíváme na to, jak vidí tato kniha sociální péči v době sklonku habsburské monarchie a v době tzv. první československé republiky. Už teď je však možné uvést, že soukromá sociální péče (charita) je zde prezentována jako rozsáhlá a významná.