Recenze knih

Příspěvky

17. 8. 2022

Misesův Intervencionismus konečně v češtině!

/ Rubrika: Recenze knih

V českém prostředí je kniha "Intervencionismus: ekonomická analýza" Ludwiga von Misese méně známá. Ostatně v češtině nikdy nevyšla. Kniha pojednává především o intervencionismu, který představuje systém soukromého vlastnictví výrobních faktorů, v kterém ovšem vláda intervenuje příkazy a zákazy týkající se vlastnictví. Čili v podstatě jde o náš současný systém!

Celý příspěvek

5. 8. 2022

Cesta proti proudu - recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Nedávno vydaná kniha "Cesta proti proudu" od Josefa Šímy a Moniky Rybové je řešena formou rozhovoru a je velmi čtivá. Dala by se považovat za krátký úvod do Rakouské ekonomické školy i klasického liberalismu. Určitě ji lze doporučit začínajícím zájemcům o tuto ekonomickou školu a tento společenský směr. Kniha se dotýká poměrně dost témat a je tedy poměrně obtížné ji nějak komplexně recenzovat. Avšak lze říci, že ti, co znali profesora Šímu dříve z bývalého Liberálního institutu si mohou býti jisti, že svoje názory moc nezměnil. Možná se stal jen poněkud realističtějším.

Celý příspěvek

5. 5. 2022

Islámská doktrína o ženách - recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Centrum pro studium politického islámu vydalo opět jednu knihu od Billa Warnera. Ta je tentokrát věnována islámské doktríně o ženách. A mimochodem vznikla pomocí sdílené ekonomiky. Vybralo se na ni na jednom crowfundingovém webu. Zatím je možné takové knihy ještě vydávat, ale do budoucna tomu tak být nemusí. Vzpomeňme jen na zablokovaný web Pravý prostor, který o Rusku prakticky nic nepsal, a když už, tak spíše Rusko kritizoval, mnohde i ostřeji. Pravý prostor však psal hodně právě o islámu a imigraci. A to se evidentně nelíbilo a dodnes má tento web problémy. Vraťme se, ale k recenzované knize.

Celý příspěvek

10. 3. 2022

Návrat inflace - recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Inflace za leden 2022 dosáhla prakticky 10 % a už druhá polovina minulého roku se vyznačovala značnou inflací. Není proto divu, že Institut Václava Klause vydal knihu o inflaci. Autorem této knihy je samotný někdejší president Václav Klaus. A my se na tuto knihu nyní podíváme v krátké recenzi. Klaus stran inflace tvrdí, že jednou z nejúčinnějších cest k rozvratu ekonomiky k politickému chaosu a k ožebračení (a tím i k radikalizaci) tisíců či milionů lidí je právě inflace (1). Jde tedy podle něj o vážnou věc.

Celý příspěvek

5. 1. 2022

Pokrok bez povolení-recenze

/ Rubrika: Recenze knih

V roce 2020 vyšla v češtině kniha "Pokrok bez povolení" od slovenského ekonoma Róberta Chovanculiaka. Kniha pojednává o sdílené ekonomice a nových digitálních technologiích a její název celkem jasně indikuje to, že sdílená ekonomika a nové digitální technologie vedou k pokroku, který světe div se, nebyl povolen vrchností! Na tuto opovážlivost se tedy musíme blížeji podívat.

Celý příspěvek

2. 12. 2021

Jak na zlato aneb peníze pro nevěřící - recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Na podzim roku 2021 se objevila na pultech českých a moravských knihkupectví kniha známého slovenského ekonoma Juraje Karpiše. Kniha "Jak na zlato: peníze pro nevěřící" se zabývá, jak již napovídá název, zlatem a jeho držením, nákupem či prodejem. Nejde však o běžnou knihu pro investory. Tato kniha obsahuje i poměrně dost záležitostí, které se týkají ekonomie. Chtěl bych se nyní na tuto knihu blíže podívat, a to o něco více právě na ekonomické záležitosti.

Celý příspěvek

18. 8. 2021

Právo šaría pro nemuslimy - recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Zatímco ředitel Liberálního institutu Martin Pánek v těchto dnech oslavuje návrat multikulturní společnosti do Afgánistánu a chystá konferenci na toto téma... anebo snad ne? My se podíváme na právo šaría. Právo šaría má smysl studovat i dnes, protože v řadě států světa jde o platnou právní normu.

Celý příspěvek

2. 8. 2021

Podtrženo Václava Klause - recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Nově vydaná kniha z pera presidenta Václava Klause "Podtrženo" představuje výpisky z asi čtyřicetileté četby různých nejen o ekonomii píšících autorů. Jde v řadě případů o zajímavé výpisky, které stojí za to přiblížit aspoň formou stručné recenze anebo chcete-li formou výpisků z výpisků. V knize jsou zařazeny citace nebo odkazy hned od 418 autorů a je citováno z 88 různých časopisů. Je tedy z čeho vybírat, zvláště i proto, že zajímavých věcí je tu opravdu hodně.

Celý příspěvek

2. 7. 2021

Keynes, člověk - recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Kniha "Keynes, člověk" patří v Českých zemích k méně známým Rothbardovým knihám. A do češtiny nebyla nikdy přeložena. Protože na těchto stránkách se mimo jiné často věnujeme Rakouské ekonomické škole, a občas se tu vyskytují i recenze knih ekonomických velikánů této školy, nastal čas se podívat i na tuto Rothbardovu knihu, jejímž předmětem je nejznámější ekonom 20. století J. M. Keynes (1883-1946). O Keynesovi se lze v této docela slušně ozdrojované knize dozvědět řadu zajímavostí.

Celý příspěvek

8. 5. 2021

Jsou centrální banky za zenitem své slávy? Recenze

/ Rubrika: Recenze knih

Knihu „Jsou centrální banky za zenitem své slávy?“ od profesora ekonomie, bankéře a bývalého centrálního bankéře Kamila Janáčka jsem četl již minulé léto. Od té doby jsem si na ni několikrát vzpomněl. Jde totiž o knihu velmi zajímavou i z pohledu stoupence Rakouské ekonomické školy. A tento text má za úkol seznámit zájemce o Rakouskou školu s některými zajímavými záležitostmi, o kterých tato kniha pojednává. Tím neříkám, že její autor je stoupencem této ekonomické školy, to není.

Celý příspěvek