30. 11. 2014

Vize Partekonu a její kritika jako elektronická kniha

Série článků o Partekonu čili o participativní ekonomice vznikla během roku 2014 na základě knihy amerického aktivisty a ekonoma Michaela Alberta "Partekon: život po kapitalismu: (participativní ekonomika)", která vyšla v češtině roku 2012. Články vznikaly pro web www.bawerk.eu, původně bez záměru na vyjití této elektronické publikace. Kapitoly (články) tak tvoří uzavřený celek a dají se číst tedy i nezávisle na sobě. V publikaci se ale díky tomu, některé části opakují v několika kapitolách. Myslím, že to není úplně na škodu, protože jde většinou o podstatné věci, které stojí za to zopakovat. V článcích i publikaci jsem název tohoto ekonomického systému psal (vyjma citací) s velkým P na začátku, čímž se odlišuji od překladatele knihy. Je nutné upozornit, že jde o čtivo náročnější a hůře pochopitelné, které navíc předpokládá jistou znalost problému nemožnosti ekonomické kalkulace za socialismu a jistou znalost ekonomické školy teorie veřejné volby.

Partekon čili participativní ekonomika představuje ekonomiku bez soukromého vlastnictví. Jde tedy primárně o socialistickou ekonomiku. Tato ekonomika stojí na radách spotřebitelů a výrobců, které se demokraticky rozhodují a vytváří de facto centrální plán, kterým je následně ekonomika řízena. Pracující v Partekonu pracují ve vyvážených komplexech pracovních činností, které znamenají, že pracující vykonávají souběžně několik různých pracovních pozic, tím se má omezit vznik hierarchie a zároveň zajistit to, že práce bude pro všechny stejně náročná. Stejně tak i odměna, která je založená na vykonané námaze a nikoliv na schopnostech pracujícího či vlastnictví kapitálu. Odměna má být za hodinu práce pro všechny pracující stejná. Soukromé vlastnictví výrobních prostředků (kapitálu) bude v Partekonu zakázáno. Partekon není zatím v našich zeměpisných šířkách příliš znám, ale to se může časem změnit. V současnosti je Partekon populární mezi českými (moravskými) wikipedisty, což je celkem vlivná skupina, a proto má smysl se jím zabývat.

Vize Partekonu a její kritika (celé).pdf